منتقد نو

نقدی بر ورشن فکری,ادیان,فرق

منتقد نو

نقدی بر ورشن فکری,ادیان,فرق

منتقد نو

نقدی بر شبهات پیرامون دین مبین اسلام و نشر مطالب حقیقت

بایگانی
آخرین نظرات
  • ۱۶ تیر ۰۰، ۲۰:۲۶ - زهرا
    عالی

دلیل قرآنی یا روایی برای وجوب تقلید بفرمائید ؟

سه شنبه, ۲۴ اسفند ۱۳۹۵، ۰۹:۱۹ ب.ظ

سؤال:
دلیل قرآنی یا روایی برای وجوب تقلید بفرمائید ؟


پاسخ:

1 – دلیل قرآنی یا راویی برای وجوب تقلید موضوع تقلید یک امر بدیهی و روشن است که با اندک تاملی قابل قبول است دلائل مختلفی برای آن ذکر شده است ولی اساس آن یعنی رجوع جاهل ( کسی که چیزی را نمی داند ) به کسی که اطلاع دارد رجوع کند اصطلاحا یعنی رجوع به کارشناس در میان تمام اقوام وملتها افرادی که در فنی تخصص ندارد هنگامی که مسائلی را از آن فن مورد نیاز و احتیاجشان است به افراد متخصص آن فن مراجعه می کند مثلا افرادی و یا خود حضرتعالی اگر پزشک نیستید برای صحت و طبابت به پزشک مراجعه می کنید وافرادی که به امور ساختمانی نیاز دارند به مهندس و معمار ساختمان مراجعه میکند و برای دوختن لباس به خیاط مراجعه می کنید جهان امروز بحث تخصص و کارشناسی بحث روز و قابل اهمیت شده است مگر در موارد ذکر شده آیه یا روایات داریم . 2- اسلام کسی را که خودش قدرت استنباط و فهم اجتهادی این را دارد تقلید را برای آنها ممنوع کرده است واتفاقا خیلی سفارش کرده که هر کس می تواند خودش احکام شرعی و وظایف الهی را از منابع استد لا در یافت کند و همچنین آیاتی هم اشاره به این موضوع عقلی کرده است 1-{ ماکان المومنون لینفرو کافة فلولانفر من کل فرقه منهم طائفة } در تفسیر آیه علماء فرموده اند که مسلمانان به عنوان یک وظیفه این از هر جمعیتی عده ای برای فرا گرفتی علوم و معارف به مراکز اسلامی بروند و پس از عالم و فقیه شدن به شهر و میان قوم خود برگردند و مرد م را تعلیم دهند و مرد م را از مخالفت با دستورات دینی بر حذر دارند .

2- آیه سر برگ ( 1){فاسئلو ا اهل الذکر } گر چه مصداق اکمل آیه پیامبران و جانشینان آنها هستند اما عمومیت آیه بیانگر یک اصل اساسی در تمام زمینه های زندگی مادی و معنوی است و به همه انسانها تاکید میکند آنچه را نمی دانید از اهل اطلاعش بپرسید از بیش خود مسائلی را که نمی دانید و آگاهی ندارید دخالت نکنیدبنابر این تخصص را نه تنها در مسائل دینی و اسلام قرآن به رسمیت شناخته شده بلکه در هر عصری در تمام زمینه ها به افراد متخصص نیاز مندیم و به رسمیت شناخته است از جمله در مبانی دینی ومعرفتی{ فاسئلو ا اهل الذکر }این آیه هم رجوع شخص غیر عالم به عالم را در هر رمینه ای می داند در حقیقت تاکید و ارشاد بحکم عقل است که رجوع به شخص عالم یک قانون کلی عقلائی در حقیقت است.

3- حدیث اما روایات فراوان است یک نمونه را جهت اطلاع ذکر می کنیم ( من کان من الفقهاء صائنا لنفسه حافظا لدینه مخالفا لهداء مطیعا لامر مولاه فللعموم ان یقلده ) هر فقیهی که دارای شرایط تقوایی و حفظ نفس از هوا و حافظ دین و مطیع بر اوامر امام معصوم علیه السلام باشد بر مردم واجب است که ا زاو اطاعت کند ( 4)


منابع 1- سوره مبارکه نحل آیه 42 2- سوره مبارکه انبیاء آیه 7 تحریر الوسیله امام خمینی ره مسله 3 ج اول

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی