چهارشنبه سوری جشنی ایرانی است یا عربی؟
♨️ چهارشنبه سوری، جشنی عربی که ایرانیزه شد❗️
💎 در گاهشماری زرتشتی، «هفته» موضوعیت ندارد. به تعبیری صریحتر، در گاهشماریهای بومی ایرانی؛ هفته وجود داشت، اما در تقویم مذهبیِ زرتشتی، هفته وجود نداشته و ندارد و اگر بخواهیم دقیقتر بنگریم، ورود «هفته» به تقویمهای ایرانی در اثر نفوذ فرهنگ سامی (عربی-عبرانی) به فرهنگ ایران بود.[1]
👀 فی الواقع، در آیین زرتشتی چیزی به نام چهارشنبه وجود ندارد، و بالتبع، چهارشنبه سوری نیز در این آیین وجود ندارد. خانم دکتر کتایون مزداپور از محققان صاحبنام زرتشتی مینویسند: «خیلی از آنها (جشنها و آیینها) هرگز زرتشتی نبوده اند، مثل چهارشنبه سوری.»[2]
👳🏻موبد موبدان ایران، جهانگیر اوشیدری مینویسد: «شک نیست که افتادن این آتشافروزی به شب آخرین چهارشنبه سال، پس از اسلام است، چه، ایرانیان باستان شنبه و آدینه نداشتند. چون روز چهارشنبه نزد اعراب روز شوم و نحسی بود لذا برای رفع نحسی اقداماتی میکردند. بنابراین چهارشنبه سوری جزو جشنهای ایران باستان نیست.»[3]
💯چهارشنبه سوری (یوم الاربعاء) مربوط به عرب عصر جاهلیت بوده است، و یا در بهترین حالت، ترکیبی از سنتهای بومی ایرانی و سنتهای عرب عصر جاهلی است. پس چرا عدهای با همه وجود میکوشند که این سنت ناموزون و بیمحتوا را زنده نگه دارند⁉️
📌پینوشت:
[1]. مری بویس، زرتشتیان، باورها و آداب دینی آنها، ترجمه ع.بهرامی، تهران: نشر ققنوس، 1391، ص 99
[2]. مجلهی هفت آسمان، بهار ۱۳۸۴، شماره ۲۵، صفحه ۱۸
[3]. جهانگیر اوشیدری، دانشنامه مزدَیَسنا، تهران: نشر مرکز، 1389، ص ۳۳۳، ذیل عنوان «سوری»