منتقد نو

نقدی بر ورشن فکری,ادیان,فرق

منتقد نو

نقدی بر ورشن فکری,ادیان,فرق

منتقد نو

نقدی بر شبهات پیرامون دین مبین اسلام و نشر مطالب حقیقت

بایگانی
آخرین نظرات
  • ۱۶ تیر ۰۰، ۲۰:۲۶ - زهرا
    عالی

آیا کوروش برده داری را لغو کرد؟

چهارشنبه, ۲۵ اسفند ۱۳۹۵، ۱۲:۳۴ ب.ظ

http://malkhut.com/wp-content/uploads/2014/05/Israel_In_Egypt_by_Edward_Poynter.png


💠💠 آیا کوروش برده‌داری را لغو کرد؟

🔸1. در فضای مجازی به وفور مشاهده می‌شود که از #لغو_برده‌داری در #منشور_کوروش سخن گفته می‌شود.

🔹2. به راستی آیا #کوروش برده‌داری را لغو کرد؟ او دقیقاً چه موضعی درباره #برده‌داری گرفت؟

🔸3. برخی مدعی هستند که در بند 26 از استوانه کوروش، برده‌داری لغو شده است.

🔹4. اما پروفسور #شاهرخ_رزمجو (استاد بخش خاورمیانه موزه بریتانیا British Museum) در ترجمه استوانه، بند 26 را چنین بیان داشتند:

✍️ «در پی امنیت [شهرِ] بابل و همه جایگاه‌های مقدسش بودم. برای مردم بابل …….. که بر خلاف خوا[ست خدایان] یوغی بر آنان نهاده بود که شایسته‌شان نبود، خستگی‌هایشان را تسکین دادم (و) از بندها (؟) رهایشان کردم. مردوک، سرور بزرگ، از رفتار [نیک من] شادمان گشت.»

🔸5. روشن است که کوروش می‌گوید که یوغی بر مردم بابل نهاده شده بود و من آن‌ها را از این یوغ آزاد ساختم. اما مگر تمام مردم بابل برده بودند؟! واضح است که چنین نبود و منظور از یوغ، حکومت ستمگر بابل بود.

🔹6. استاد #عبدالحمید_ارفعی (از برترین اساتید باستان‌پژوه و زبان‌شناسِ جهان) نیز در ترجمه این گفتار چنین آورده است:

✍️ «درماندگی‌هاشان را چاره کردم و ایشان را از بیگاری برهانیدم. مردوک، خدای بزرگ از کردارهای من شاد شد.»

🔸7. ایشان در حقیقت جمله  «anhussn upasih usaptir sarbasunu» را به معنی «رهانیدن از بیگاری و ناحقی» ترجمه کرده‌اند.

🔹8. در ترجمه‌ی پریچارد (Pritchard) در Ancient Near Eastern Texts نیز همین گفتار آمده است.

🔸9. مشاهده می‌کنیم که برخی، چگونه «رهانیدن عده‌ای محدود از بیگاری» را به «برانداختن برده‌داری» تعبیر نمودند، و این برداشتی نادرست و احتمالاً مغرضانه است.

🔹10. از خود استوانه نیز به روشنی فهمیده می‌شود که منظور از آن یوغ، حکومت فرومایگان بر مردم (بند3) و گستاخی به خدایان و بت‌ها (بند6) بود. حتی در بند8 از استوانه به صراحت آمده که منظور از یوغ و آن بند رهانشدنی، ستم به مردم بوده است:

✍️ «هر روز به شهرش (= شهر مردوک) بدی روا می داشت… همه مردما[نش را…] (= مردمان مردوک) را با یوغی رها نشدنی به نابودی کشاند.»

🔸11. بر هر منصفی روشن است که کوروش، مردم بابل را از یوغ حاکمان بابلی خلاص نموده و آنان را زیر یوغ خود کشید. چه این‌که در بند ۱۳ و ۱۴ از استوانه آمده است:

✍️ «او (مردوک) سرزمین گوتی (و) همه سپاهیان مادی را در برابر پاهای او (= کوروش) به کرنش درآورد و همه مردمان سرسیاه (= عامه مردم) را که (مردوک) به دستان او (= کوروش) سپرده بود، به دادگری و راستی شبانی کرد.»

🔹12. روشن است که مردمان در برابر پاهای کوروش به خاک می‌افتند و نیز کوروش، شبان (چوپان) مردم نامیده شده است و این یعنی همگان همچون گوسفندان تحت اختیار کوروش بوده‌اند!

🔸13. در بند18 نیز آمده است که مردمان همگی پاهای کوروش را بوسیدند و در برابرش کرنش کردند. در بند۳۰ نیز آمده است که مردم از اقصی نقاط جهان، باج‌هایی بسیار سنگین برای کوروش آوردند و در برابرش به خاک افتادند!

🔹14. این یعنی کوروش، مردم بابل را از ستم پادشاه آنجا رهایی بخشید و آنان را بنده خود ساخت!

🔸15. گرچه برخی اذعان داشته‌اند که مردم بابل با اختیار خود و با شادکامی در برابر کوروش به خاک افتادند و باج‌های سنگین به وی دادند(!) در حالی‌که این یک دروغ بزرگ تبلیغاتی است. چه اینکه مردم بابل هیچ‌گاه به حکومت #هخامنشیان رضایت ندادند و همواره در حال تلاش برای خروج از قیمومیت هخامنشیان بودند.

🔹16. شورش‌های فراوان آن مردم به‌روشنی گویای این امر است. گذشته از این‌که از ابتدا نیز #اشغال_بابل به دست کوروش هخامنشی به واسطه یک ترفند سیاسی بود، نه خواست ملت بابل.

🔸17. لذا کوروش هیچ‌گاه برده‌داری را لغو نکرد. تنها #اسیران_یهودی را از بند آزاد نمود و #بیگاری را برانداخت، یعنی جیره‌ای بسیار اندک برای بردگان قرار داد. لیکن این به معنی لغو برده‌داری نیست.

🔹18. روشن است که برده‌داری در عصر هخامنشیان (در زمان حکومت کوروش و پس از آن) امری کاملاً رایج بود. بردگان همواره بخشی از بدنه جامعه طبقاتی بودند، بردگان و کنیزان، رسماً خرید و فروش می‌شدند، و در مقابلِ دریافت جیره‌ای بسیار اندک، مجبور به کارکردن برای اشراف و ثروتمندان بودند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی